"Knipsels" - Berichtjes uit de gemeente "Knipsels" - Berichtjes uit de gemeente
Schilderen met wol

'Schilderen met wol' was dit seizoen de creatieve activiteit van Het Gele Boekje. Bij http://www.gele-boekje.nl/impressie/ ziet u hoe de deelnemers dit hebben vormgegeven. Hier een enkel voorproefje:
""

Huispaaskaars

Net als voorgaande jaren is het mogelijk een huispaaskaars te bestellen met dezelfde versiering als de nieuwe paaskaars in de kerk.
""          U kunt kiezen voor een kaars van:
              25 cm à € 20.50
              30 cm à € 27.00
          of 40 cm à € 33.75

U kunt bestellen door het bedrag gewenste kaars over te maken op banknr. NL22RABO 0331 9042 68
t.n.v. Voorhofgemeente Kesteren onder vermelding van “huispaaskaars en de gewenste lengte” en uw naam. De betaling moet uiterlijk binnen zijn op  2 maart. Tijdens de paaswake van 20 april, waarin de nieuwe paaskaars wordt binnengebracht, worden ook de huispaaskaarsen aangestoken. Na afloop van de dienst kunt u uw kaars meenemen naar huis.

Excursie Ontdek Kerk""

Een aantal kinderen van de Ontdek Kerk hebben in de kerstvakantie een bezoek gebracht aan Museumpark Orientalis. Ze hebben daar volop genoten van het Feest van het Licht (het kerstverhaal).
Foto's kijken? klik hier.
Ook nieuwsgierig naar de Ontdek Kerk? Het is voor kinderen in groep 7 en 8. Je wordt wegwijs gemaakt in geloven en leert hier op speelse wijze meer over.
Het wordt totaal 15x gegeven op dinsdagavond van 19.15 uur tot 20.15 uur per jaar. Totaal duurt het 2 jaar.
Meedoen? Geef je dan op bij Marjon Bosch via kerkelijkwerker@voorhofkesteren.nl

=======

Met De Voorhof naar het kerkasiel

Donderdagavond 3 januari trok een groep van bijna dertig leden van Protestantse gemeente De Voorhof uit Kesteren naar de Bethelkapel in Den Haag. Daar werd invulling gegeven aan de doorlopende kerkdienst die begonnen is op 26 oktober. Van 21.00 tot 24.00 uur verzorgden predikant, kerkelijk werker en verschillende gemeenteleden een deel van deze afwisselende viering.
""
Kerkasiel: waarom eigenlijk?

Het kerkasiel wordt verleend aan de familie Tamrazyan. Deze familie verblijft inmiddels bijna negen jaar in Nederland. In die negen jaar heeft de familie één asielprocedure doorlopen. In deze procedure heeft de rechter twee keer ten gunste van de familie geoordeeld. Tegen deze twee gunstige uitspraken van de rechter is de staat telkens in beroep gegaan. Na de laatste uitspraak heeft de staat er bijna twee jaar over gedaan om te besluiten dat het kinderpardon niet wordt toegepast.

Waarom geen kinderpardon?

Om voor het kinderpard""on in aanmerking te komen, moet men vijf jaar in Nederland wonen. De familie Tamrazyan verblijft bijna negen jaar in Nederland. Echter: omdat de familie niet voldoet aan het ‘meewerkcriterium’ komt zij volgens de staat niet in aanmerking voor het kinderpardon. De familie heeft namelijk niet aan haar eigen uitzetting meegewerkt. Dat betekent: in een periode waarin de rechter de overheid tot twee maal toe verbood om tot uitzetting over te gaan, had de familie wel moeten meewerken aan haar eigen uitzetting. Hier wringt iets. Dit tast bij menigeen het gevoel voor rechtvaardigdheid aan. Dat is een reden dat de groep ‘Voorhoffers’ zich deze avond voegt in de lange rij van voorgangers en gemeenteleden die deze viering gaande houden.
Zoals iedereen die deze kerkdienst bezoekt, wordt ook de Voorhofgroep verwelkomt door een van de vele vrijwilligers. Zij draaien zes uurs ‘diensten’, het etmaal rond. Er is koffie, thee en limonade voor wie dat wil. En natuurlijk informatie over de situatie. Doorlopen naar de kapel om aan te schuiven bij de voorgaande gemeente is ook mogelijk. Net zoals dat gebeurt bij het deel van de viering dat De Voorhof verzorgt. Rond 23.30 uur loopt een Katwijks echtpaar binnen en viert met ons mee. Een half uur later zet een andere gemeente de viering voort. De Katwijkers blijven nog, de meeste Voorhoffers gaan weer richting Kesteren en omstreken. Een ervaring rijker. En in de hoop dat niet de letter van de wet zal heersen. Maar dat uiteindelijk het gevoel voor rechtvaardigheid zal leiden tot een besluit in de geest van de wet.
Meer informatie via www.voorhofkesteren.nl en https://betheldenhaag.nl/

==========

Dagje Xanten

Op zaterdag 26 mei zijn we met 16 mensen een dagje naar Xanten geweest. Na koffie met taart te hebben genuttigd, vertrokken we rond half tien in 4 auto’s richting Xanten.
Daar aangekomen hebben we eerst een bezoek gebracht aan de prachtige Dom Sint-Viktor,  waarvan de twee torens al van verre boven het stadje uit prijken. In deze imposante gotische kerk waren we onder de indruk van o.a. de ruim 20 voornamelijk uit hout gesneden altaren, de stenen beelden van de apostelen en de prachtige glas in loodramen.""

Daarna vertrokken we naar het Archeologische Park, waar we in een Romeinse herberg genoten hebben van een heerlijk diner, waarbij wel de indruk ontstond dat de messen sinds de Romeinen niet meer geslepen waren.
Door een enthousiaste gids werden we vervolgens tijdens een rondleiding over een gedeelte van het park uitgebreid geïnformeerd over de geschiedenis van de vroegere Romeinse nederzetting aan de Rijn.

Door de diverse opgravingen in het park is een goed beeld ontstaan over het leven van destijds. Daardoor heeft men bijvoorbeeld ook het Amfitheater en een gedeelte van de oorspronkelijke muur met poorten weer kunnen reconstrueren.

Ook een aantal gebouwen, zoals de Hafentempel, de Romeinse herberg en een Romeins badhuis zijn geheel of gedeeltelijk weer in de oorspronkelijke staat opgebouwd.
Bij het bezoek aan het badhuis kregen sommigen bijna de neiging om vanwege de hoge temperatuur even pootje te baden in het bad, maar daar ontbrak de tijd voor.

Tot slot hebben we nog een bezoek gebracht aan het uitgebreide RömerMuseum en na de koffie vertrokken we weer richting Kesteren waar we rond 18.00 uur aankwamen, terugziend op een zeer warme, maar gezellige en interessante dag!
Jaap Kalsbeek

===========